nuffnang

Ahad, 2 Disember 2012

Bismillah...

Bismillah kalimah teragung daripada Allah SWT saya gunakan dalam entri pertama blog Kerana Mu..semata-mata mengharapkan keredhaan Allah SWT..

Keutamaan Bismillah mengikut Tafsir Ibn Kathir ialah :
1. Membaca basmallah disunatkan pada saat memulakan setiap pekerjaan. 
2. Selain itu basmallah juga disunatkan untuk dibaca di awal wudhu
3. Di sunatkan membaca basmallah ketika hendak makan.
4. Di sunatkan ketika ingin menjalin hubungan intim suami isteri.

Lakukan setiap awal perbuatan atau  pekerjaan dengan lafaz yang mulia Bismillahir Rahmanir Rahim.
Allah SWT sendiri memerintahkan para malaikat supaya mencatat pahala bagi umat manusia yang membaca ‘Basmallah’.
.
Rasulullah SAW bersabda: “Tiada seorang hamba pun mengucapkan ‘Bismillahir-rahmanirrahim’ kecuali Allah SWT perintahkan kepada para malaikat yang bertugas mencatat amal manusia untuk mencatat dalam buku induknya empat ratus kebaikan”.
.
Firman Allah bermaksud: “Maka makanlah daripada (sembelihan binatang yang halal) yang disebut nama Allah ketika menyembelihnya, jika betul kamu beriman kepada ayat-ayatnya.” (Surah al-An’am, ayat 118).
.
Rasulullah SAW bersabda: Tutuplah bekas kamu itu, ikatlah penutupnya (bekas minuman yang dibuat daripada kulit), kuncilah pintu dan padamkanlah lampu kerana dengan demikian syaitan tidak dapat lagi menguraikan tali penutupnya dan tidak dapat membuka pintu dan tidak dapat membuka bekas. Jika seseorang di antara kamu hanya dapat melintangkan sebatang kayu di atas bekasnya dan disertakan dengan membaca ‘Basmalah’, maka dia hendaklah melakukannya sebab seekor tikus dapat membakar rumah dan ahli rumah mereka.” (Hadis Riwayat Muslim).

Tiada ulasan:

Catat Ulasan